29ژانویه 2024 - یک تجزیه و تحلیل جدید نشان داد که نرخ ابتلا به بیماری کلیوی و بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که با مداخله شدید سبک زندگی به بهبودی(یا رمسیون که به دستیابی به قند خون طبیعی بدون نیاز به مصرف دارو گفته می شود) دست یافتند، در مقایسه با افرادی که به بهبودی نرسیدند، کمتر است.

در دنیای تحقیقات کارآزمایی بالینی، توقف زودهنگام کارآزمایی می تواند به معنای یکی از این دو مورد باشد: اثربخشی مداخله یا بیشتر و یا کمتر از حد انتظار بود.

یک نمونه از این توقف زودهنگام، کارآزمایی Look AHEAD بود که به دلیل شکست مداخلات سبک زندگی در کاهش حوادث قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2، متوقف شد.

در حالی که این نتایج در ابتدا توسط برخی از اعضای جامعه ی دیابت ناامید کننده تلقی می شد، یک تحلیل جدید داستان امیدوارکننده تری را بیان کرد.

مطالعه Look AHEAD چه بود؟

مطالعه یLook AHEAD ، تأثیر تغییرات شدید سبک زندگی بر کاهش وزن و سلامت قلب را در بیش از 5000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد مطالعه قرار داد. اما تجزیه و تحلیل اخیر از داده های این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگانی که به بهبودی دیابت دست یافتند، در مقایسه با افرادی که به بهبودی نرسیدند، شاهد کاهش بیش از 30 درصدی در میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی بودند.

این مطالعه تأثیر مداخله سبک زندگی فشرده را در کنار ارائه ی برخی حمایت ها و آموزش دیابت بر بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامت، مقایسه کرد. این مطالعه شامل 5145 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 و اضافه وزن یا چاق بود. 60 درصد از شرکت کنندگان زن بودند، میانگین سنی شرکت کنندگان 59 سال، طول مدت دیابت شش سال و BMI آنها نزدیک به 36 بود.

در حالی که مداخله ی سبک زندگی منجر به کاهش وزن بیشتر و بهبود هموگلوبینA1c در مقایسه با گروه کنترل شد، اما تفاوتی در میزان حوادث قلبی عروقی بین دو گروه وجود نداشت. از آنجایی که این مداخله هیچ مزیت قلبی عروقی را نشان نداد، کارآزمایی بطور زود هنگام، پس از حدود 10 سال پیگیری متوقف شد.

آخرین تجزیه و تحلیل این یافته ها چه چیزی را نشان داد؟

در تجزیه و تحلیل اخیر، بهبود دیابت به عنوان داشتن A1c کمتر از 6.5٪ و عدم مصرف داروهای دیابت در همان زمان، تعریف شده است. حدود 13 درصد از شرکت کنندگان به این تعریف از بهبودی دست یافته بودند. این شرکت کنندگان 33 درصد کمتر بیماری مزمن کلیوی (CKD) و 40 درصد کمتر بیماری قلبی داشتند.

دکتر Edward Gregg، رئیس دانشکده بهداشت جمعیت در دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتیRCSI  در ایرلند، گفت: به عنوان اولین مطالعه ی مداخله ای که بهبودی را با کاهش عوارض مرتبط با دیابت مرتبط کرد، این خبر برای کسانی که توانسته اند به بهبودی از دیابت نوع 2 دست یابند، دلگرم کننده است.

هر چه شرکت کنندگان مدت بیشتری را در دوره بهبودی سپری کنند، این مزایا برای سلامت قلب و کلیه بیشتر است. به طور خاص، شرکت کنندگانی که حداقل چهار سال را در دوره بهبودی سپری کردند، 55 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه و 49 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

سایر یافته های کلیدی این تجزیه و تحلیل شامل موارد زیر بود:

· احتمال بهبودی برای شرکت‌کنندگانی که مدت زمان کوتاه‌تری دیابت داشتند، هموگلوبین A1c آنها در زمان شروع بیماری پایین‌تر بود و کاهش وزن بیشتری داشتند، بیشتر بود.

· درصد شرکت کنندگان در بهبودی تا سال هشتم آزمایش به طور قابل ملاحظه ای به تنها 3 درصد کاهش یافت. این نشان می دهد که کاهش وزن از طریق مداخلات سبک زندگی چقدر دشوار است.

با داروهای جدیدتر موجود برای مدیریت وزن - یعنی درمان‌های اینکرتین - ممکن است کاهش وزن و بهبودی دیابت در آینده آسان‌تر باشد.

کلام آخر

این یافته‌ها نور جدیدی را بر کارآزمایی Look AHEAD تاباند، زیرا نشان می‌دهد که هر میزان بهبودی که توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حاصل شود، می‌تواند منجر به مزایای بلندمدت برای سلامت قلب و کلیه شود.

اگرچه این تجزیه و تحلیل دشواری حفظ بهبودی در طول زمان را برجسته می کند، اما همچنین به نتایج دلگرم کننده برای عوارض ماکرو عروقی و میکروواسکولار برای کسانی که می توانند به بهبودی برسند اشاره می کند.

مطالعات دیگر، مانند کارآزمایی DiRECT، همچنین نشان داده اند که بهبودی دیابت با کاهش عوارض و رویدادهای جدی، از جمله سرطان و سکته مغزی مرتبط است. علاوه بر مداخله ی شدید در شیوه زندگی و تغییرات رفتاری، سایر رویکردهای بهبودی بر رژیم‌های کم کربوهیدرات و بسیار کم کربوهیدرات تمرکز دارند.

محققان گفتند: بهبودی دیابت ممکن است هدف مناسبی برای همه نباشد، اما ارزش آن را دارد که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد راه های مختلف دستیابی به آن و فواید درازمدت آن برای سلامتی خود صحبت کنید.

منبع:

https://diatribe.org/diabetes-remission-reduces-risk-kidney-and-heart-disease